mime theater
Rob van Houten zocht altijd al een expressieve vorm om zich te uitten, eerst in de sport, de beeldende kunst, doch na een bij toeval bijgewoond cultureel theaterweekend, ontdekte hij een vorm waarin hij zich volmaakt kon uiten: de mime .
Rob van Houten volgde vol overgave een mimeopleiding, klassiek ballet, akteren en sloot zich aan bij het jeugdtheater Carrousel, o.l.v. Jan Bronk, de grondlegger van de Nederlandse Mime.
Daar leerde hij ook het vak theater, decor, licht en geluid. Vrachtwagens in- en uitladen ook! Waar hij ook was, hij had altijd een staafje witte schmink bij zich en wat lippenrood...hij droomde ooit een echte clown te worden........
Frits Vogels , toendertijds een fervente Decroux volgeling, was zijn echte leermeester. Hij leerde Rob op een volmaakte manier de Martha Craham techniek te beheersen en bracht hem de basis van het pure mimespel bij. Een geweldige opleiding!
Eind jaren 60 ging hij zijn eigen weg met een mime-soloprogramma. Met een heel eigen markante dynamische stijl, wars van wit geschminkte gezichten en al het denkbeeldige bloemetjesgepluk, incl. het coquetteren of sublimeren van de uiterlijkheden van de stereotiepe mimetechniek. Mime niet als doel, maar als middel!!! Ruimte en nieuwsgierig naar andere theatervormen.
Was regelmatig als mimesolist gast in het befaamde Shaffy Chantant, in de Koopermolen van Henk Elsink en het programma "NXYZ" van Seth Gaaikema. Rob van Houten créeerde absurde, knettergekke Nacht Shows, met live-muziek, de band van Louis van Dijk en de avant-garde sopraan Eleana Melita. Als speciale gast(en) in de pauze (totaal onverwachts): de Vrolijke Volendammers! Een ongeevenaard verrassend spektakel!!
Tijdens een demonstratie les (in de studio's van Carrousel) van deze grootmeester van de mime, gaf Marceau alle spelers grote aandacht, correcties, bemoedigende woordjes en was gul met charmante complimentjes. De markante en hoekige Rob zag hij in het geheel niet staan. Dat was voor Rob even slikken! Wel op de goede weg??
Saillant detail: na de eerste solo-optredens van Rob als pure mime stond er zelfs boven een van zijn recensies: "nog beter dan Marceau" Deze woorden heeft Rob natuurlijk 1000-den keren gelezen en hem die krachten gegeven om door te gaan in zijn vak!! Al kan hij als geen ander relativeren! Hij nam het met een korreltje zout!
Rob van Houten heeft een voorliefde voor klassiek ballet. In het bizonder Ballet Russe, de periode van Sergej Diaghilev. Een voorstelling van het balletgezelschap van Marquis de Cuevas had een onuitwisbare indruk gemaakt, In de periode van de ontroerende en poetische film: Les parapluies de Cherbourg met o.a. Catherine de Neuve
Ook was hij verslaafd aan de Nederlandse balletkunst en bezocht zowat alle voorstellingen van de toenmalige 2 toonaangevende gezelschappen, o.l.v. Sonia Gaskell, Het Nederlands Danstheater de overgetelijke Jaap Flier en vele vele anderen. Petrouchka op de muziek van Stravinsky met een grandioze en onnavolgbare clown van Conrad van de Weetering , de GroeneTafel van Kurt Jooss.....en veel later Pina Bausch .
Rob is nog steeds een groot bewonderaar van de franse filmkomiek Jacques Tati. In deze mime-periode bezocht Rob van Houten regelmatig Parijs, waar hij alle soorten theaters en absurde nachtclubs bezocht. Zijn veelvuldige bezoekjes aan het Casino de Paris brak zijn hart open voor de Revue!
En al was Rob in die tijd alleen maar bezig met theater maken en optredens, heeft hij les gegeven aan vele bekende toneelspelers, w.o. de super star Rutger Hauwer !
Foto's Rob als beginnende mime
Tati scenes te zien op YouTube:
Mon Oncle
Playtime
Het symmetrische werk van de grafisch kunstenaar M.C.Escher kon hem mateloos boeien. Het werk van de surrealistische schilder Rene Magritte inspireerde Rob van Houten tot het bedenken van talloze acts. Hij raakte in de ban van de expressieve eenzaamheid in de schilderijen van de Amerikaanse schilder Edward Hopper. De kunst van het weglaten in meest sublieme vorm.
Als bekroning van zijn mime-periode werd Rob van Houten onderscheiden met de publieksprijs tijdens een sterk bezet internationaal Mimefestival in Zürich.
En als beloning voor deze prestatie kreeg hij van het impresariaat John de Crane een rol aangeboden in de musical "Heerlijk duurt het langst" van Annie M.G.Schmit. Hij speelde de rol van "Wim" een jaar met verve. Hij kreeg de smaak te pakken van het akteren!
Rob van Houten kwam in kontakt met de weergaloze marionetten kunstenaar Feike Boschma. Zij voelden elkaar perfekt aan. Hun samenwerking in de vele Shows die Rob maakte, resulteerde in de meest bizarre en originele acts. Broodjes die ratten opaten, bijvoorbeeld!!
Rob bedacht de naam Funhouse en onder die naam brak een onstuimige theaterperiode aan!
Ramses Shaffy woonde een nachtvoorstelling van Funhouse-repeat bij en werd zo lyrische over deze show, dat hij midden in de nacht alle kranten opbelde om op de voorpagina een advertentie te zetten : " van hier tot Tokio: Funhouse repeat a must to see" en meer van dit soort euforische woorden. Hij was door het dolle!!
acts van Rob in Sesamstraat
Rob & YouTube (!!!)
vervolg Funhouse
HOME